Okt 192009
 

Flattr this!

Ibland vill man göra en kommentar i ett dokument som man inte vill ska synas då dokumentet skrivs ut.

I OpenOffice Writer gör man det med Anteckningar. Menyn: Infoga – Anteckning. Då skapas en ”post-it lapp” i högermarginalen. Här skriver man sina kommentarer.

Man väljer om man vill visa eller gömma anteckningar på Menyn Visa – Anteckningar.

Man kan föra en dialog över en text via Anteckningar. Jag gjorde det nyligen med en kollega angående en artikel jag skrivit. På bilden är min kollegas anteckningar blåa och mina gula. Som synes användes också rödpennan flitigt! Kommentarerna blev många och invecklade innan artikeln blev färdig. (Klicka på bilderna för att förstora dem!)

En intensiv vetenskaplig debatt fördes via anteckningar!

En vetenskaplig debatt via anteckningar!

Något vi glömde är att man kan formatera texten i Anteckningar. Det går att stryka under, använda fetstil eller variera typsnitt, precis som i huvudtexten. Sådant kan ge tyngd åt argument!

Funktionen är kompatibel med MS Word. Min kollega använde MS Office medan jag använder OpenOffice.

Det går också att skriva ut Anteckningar. Man gör det på Menyn: Arkiv – Skriv ut… och klickar sedan på knappen Fler… . Man får då upp ett nytt fönster där man kan välja hur man vill skriva ut anteckningar, i slutet av dokumentet, längst ner på varje sida eller bara Anteckningar utan huvudtexten.

Det finns flera inställningar att välja bland för hur man vill skriva ut anteckningar i OpenOffice

Det finns flera inställningar att välja mellan för hur man skriver ut anteckningar i OpenOffice

Kommentera

%d bloggare gillar detta: