Okt 222009
 

Flattr this!

Nättjänster som Google Docs och Zoho tillhandahåller webbaserade officepaket. De har under senare år blivit populära bland studenter, arbetsgrupper och folk som rör på sig.

Dokument lagras på en server och man kan nå dem från vilken dator om helst genom att logga in på sitt konto. Läs mer om tjänsterna på respektive hemsida!

Det går att på ett enkelt sätt att länka dessa konton till OpenOffice. På så sätt kan man använda de överlägsna redskapen i OpenOffice då man arbetar med sina uppladdade dokument. Man slipper dessutom logga in på hemsidan för tjänsten. Allt sköts helt inifrån OpenOffice.

Gör så här:

1. Skaffa ett konto på Google Doc och/eller Zoho

2. Installera tillägget OpenOffice.org2GoogleDocs i OpenOffice. Tillägget kräver att Java är installerat. (Klicka på bilderna för att förstora dem!)

Installera detta tillägg

Installera detta tillägg

3. Nu finns det en ny undermeny under Arkiv – Google Docs & Zoho. Man kan också välja att visa en ny Verktygsrad med snabbknappar för kommandon. Detta är en smidig lösning som jag använder.

Ny undermeny under Arkiv

Ny undermeny under Arkiv

En ny verktygsrad: 1. Ladda upp till Google Docs. 2. Ladda ner från Google Docs. 3. Ladda upp till Zoho. 4. Ladda ner från Zoho. 5. WedDav

En ny verktygsrad: 1. Exportera till Google Docs. 2. Importera från Google Docs. 3. Exportera till Zoho. 4. Importera från Zoho. 5. WedDav

4. När man har skrivit och sparat ett dokument man vill ladda upp till en av tjänsterna, klickar man på exportknappen för tjänsten på verktygsraden. I mitt fall laddar jag upp till Zoho. En dialogruta öppnas där man ombeds fylla in sina kontouppgifter. Man kan välja att spara dem på datorn. Då slipper man ange dem nästa gång man använder tjänsten. Detta bör man endast göra på sin egen dator! Klicka på OK Dokumentet exporteras.

Ladda upp till Zoho

Ladda upp till Zoho

5. Man laddar ner dokument genom att klicka på knappen som importerar dokument. En dialogruta öppnas. Genom att klicka på Get list kan man se vilka dokument man har exporterat till tjänsten. Man kan göra en del inställningar under Configuration. När detta är gjort klickar man på det dokument man vill jobba i och väljer Open.

Ladda ner dokument från Zoho

Ladda ner dokument från Zoho

Personligen är jag försiktig med tjänster som Google Docs och Zoho. Dessa företag kartlägger sina användares beteenden, arbetsvanor och kan scanna av dokument som passerar dem. Som verktyg för grupparbeten är de onekligen användbara!

Kommentera

%d bloggare gillar detta: