Maj 022010
 

Flattr this!

OpenOffice Base är inte installerat från start i Ubuntu utan man går lätt in i Synaptic och installerar denna. Sök efter openoffice.org-base eller genom att skriva följande i en terminal:

sudo apt-get install openoffice.org-base

När programmet väl är installerat så ligger det under Program/Kontor.

Innan vi gör en tabell så kan det vara bra att veta hur en tabell fungerar. En tabell innehåller ”Fält” och ”Poster”. Denna skiss ger en bra bild över hur detta ser ut:

En post kan med annat ord vara en film, mailadress m.m. med medföljande attribut. En post går alltid horisontellt och ett fält går alltid vertikalt.

Vid uppstart av Base får man upp frågan om man vill öppna eller skapa en ny databas. Välj skapa en ny och tryck nästa. Vid nästa fråga så välj att databasen ska registreras, alltså bara tryck på Slutför och välj en plats att spara databasen på.

Denna bild kommer nu upp och det är här man jobbar ifrån.

Till vänster har vi Tabeller, Sökningar, Formulär och Rapporter. Med ”Sökningar” jobbar man med SQL-frågor mot databasen, ”Formulär” för att göra en fräckare design på inknappandet istället för att bara skriva in allting direkt i databasen. ”Rapporter” gör så man kan få utskrift av databasen i pappersform (Även här kan man designa hur man vill ha utskriften. Finns färdiga mallar att använda om man nu inte vill göra en egen snygg variant).

Det är den första som vi koncentrerar oss på i nuläget som heter Tabeller.

När tabeller är markerad så finns dessa alternativ att välja mellan:

Här tycker jag helt klart att ”skapa tabell i designvy” är enklast att jobba med. Guider i all ära men just i detta fallet är designvyn bäst.

Nu kommer det roliga att knappa in olika ”fältnamn”. Här gäller det att vara noggrann och tänka innan vad man vill ha med i databasen. Som exempel väljer jag att göra en databas som handlar om filmer.

Så här ser designvyn ut:

Rent spontant vill jag ha fältnamnen:

ID (måste finnas), Namn, Regissör, År, Beskrivning

ID talar om att posten är unik (i en databas får inte två poster se likadana ut och därför har man en räknare som räknar upp från 0,1,2 osv.) Så här ser det ut när fältnamnen är inknappade:

I vänstra kolumnen knappar man in fältnamnen (namn, beskrivning osv) och i den andra kolumnen (Fälttyp) väljs vad det är för typ av fält och här har vi en hel del att välja mellan. Som standard väljs ”Text [VarChar]” och då kan man skriva vad som helst när man väl knappar in data. Vill man begränsa detta så sätter man exempelvis datum eller tid om det handlar om dessa.

Det som är extra intressant här är att jag satt fältnamnet ID till Integer. Detta beror på att det är ett fält där jag inte vill att man ska kunna skriva i. Notera att jag satt Autovärde till ”Ja” för att uppräkning ska ske automatiskt och dessutom har en trevlig nyckel poppat upp till vänster om ID som tydligt visar att detta är en nyckel som gör varje post unik. En tabell i en databas får aldrig ha två poster som ser likadana ut, därför är detta viktigt. Personligen tycker jag det är snyggast att börja med att knappa in ID men det är inte nödvändigt eftersom man kan möblera om fälten hur man vill när man väl har gjort ett formulär.

När alla fältnamnen är inmatade så kan man stänga tabellen och får då upp frågan vad man vill spara tabellen som. Välj ett namn som är logiskt och är specifik för just denna tabell. Jag väljer ”Filmer”.

Nu kommer man till förstasidan igen med Tabeller, Sökningar osv. Där markeras Tabeller igen och som ni ser så har det tillkommit en tabell:

Dubbelklicka på denna tabell och testa sen att knappa in lite data. Notera nu att fältet ID inte går att skriva i utan det står auto. Det är bara att trycka tab för att komma till nästa fält i posten. Alla data sparas automatiskt så fort det knappas in.

  One Response to “Skapa den första tabellen i OOo Base”

  1. Tack för denna lektion i hur man skapar ett register i Base. Ska söka på din sida om det finns mer info att hämta om detta ämne.
    Har också jobbat mycket med Calk innan men inte med Base.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: